KBBA

Royal Belum Dan Masyarakat Orang Asli. Apa Yang Menarik Di Sini?

Assalammualaikum dan hai semua.

Okay memandangkan sudah lama Haida tak berbicara dekat sini, kali ini korang kena baca panjang lebar sikitlah nampaknya. Hahahaha. #gurauje

Selama ni Haida memang teringin sangat nak ke Royal Belum, tapi apakan daya tak ada pula yang nak bawa dan selalu ada je kekangan. Kali ni bila dengar ada program ni, secara sukarelanya Haida nak join sekali. 
Tujuan ke sini adalah untuk membuat pembayaran dividen dan juga penyerahan bakul makanan di dua kampung orang asli yang ada sekitar Tasik Banding ni. Penduduk di sini adalah dari suku kaum Jahai. 
Kami bertolak dari Ipoh pada jam 0840 pagi dengan menggunakan bas. Waahhh terasa macam naik bas nak balik kampung pula. Hahaha. Kami berhenti untuk sarapan pagi di Kuala Kangsar dan meneruskan perjalanan ke Hentian Royal Belum. Perjalanan kami mengambil masa lebih kurang 3 jam 40 minit untuk sampai ke jeti baru untuk menaiki houseboat.
Memandangkan hari tu adalah hari Jumaat, so houseboat kami akan bergerak pada jam 1430 petang. Jadinya yang lelaki akan ke Kem berdekatan untuk solat Jumaat manakala kami yang perempuan akan memasak untuk makan tengah hari.
 
 

Houseboat yang kami naik ni agak besar dan selesa juga. Ia mampu memuatkan seramai 40 orang. Selain itu ada juga tempat untuk memasak dan juga ada disediakan kemudahan tempat BBQ dan karaoke. Houseboat ini juga sediakan katil yang selesa tau. Tak adalah kita nak sakit-sakit badan tidur atas lantai ke toto ke kan.
Ada 3 jenis katil -  double decker single dan double decker single+twin (nanti tengok dalam video)
Bilik 6 orang
Untuk hari pertama, kami membuat penghantaran di Perkampungan Orang Asli Kg Klewang. Mereka ini berpindah dari Kg Aman Damai dan membuat satu penempatan baharu di sini. Satu pengalaman yang baru bagi Haida bila pertama kali menjejakkan kaki ke sini. Melihat anak-anak kecil bermain tanpa gadjet adalah lebih bermakna, kerena Haida terimbau kembali saat zaman kanak-kanak 90'an dulu.  

Sempat juga bersembang bersama mereka
 

Kami dibahagi kepada dua kumpulan, satu kumpulan untuk menyampaikan pembayaran dividen dan bakul makanan, manakala kumpulan satu lagi memberi sedikit buah tangan seperti gula-gula dan kek kepada anak-anak orang asli di situ.
Pemberian Bakul Makanan (Beras, biskut, keperluan asas dapur)

Paling gembira adalah anak-anak ini bila dapat makanan yang jarang mereka dapat.
Kemudian houseboat kami meneruskan perjalanan ke kampung berikutnya iaitu Perkampungan Orang Asli Sungai Tiang yang mengambil masa lebih kurang 1 jam lebih. Tetapi kami transit dahulu untuk bermalam kerana bakul makanan akan dihantar pada keesokkan paginya. Sementara itu sempatlah kami buat aktiviti riadah sementara tunggu malam.

Sesi sebelah malam kami selitkan sekali majlis perpisahan salah seorang rakan sekerja yang bakal bersara pada 14 Februari nanti. En Hashim ni dah lama berkhidmat dan seorang yang sangat teliti dalam menjalankan tugas hariannya. Apa yang penting, beliau ni sentiasa berpakaian kemas tak kira di mana dan setiap Jumaat pasti sentiasa berpakaian lengkap berbaju melayu siap bersampin. Hehehe.

Atas houseboat ni sempat jugalah kami buat BBQ untuk makan malam. Kemudian ada juga yang pergi memancing dan berkaraoke untuk mengisi masa di malam hari. Maklumlah kami masih berada di atas Tasik Banding yang terbentang luas ni. Itulah aktiviti yang mampu dibuat.
Keesokkan paginya yang perempuan mula sibuk membuat persiapan sarapan pagi, manakala yang lelaki mula mengumpul barang-banrang bakul makanan untuk di hantar ke Kampung Sungai Tiang. Alhamdulillah air pasang dan tidak memerlukan kami untuk berjalan di dalam air. Untuk pengetahuan korang, kalau air surut kebiasaannya mereka terpaksa berjalan lebih kurang 1 kilometer untuk sampai ke kampung tersebut. Kalau naik bot tu tak sampai 10 minit dah sampai.
Perkampungan ke 2 - Kampung Sungai Tiang
Di perkampungan inilah terletaknya sekolah untuk anak-anak orang asli di sekitar Tasik Banding ni iaitu SK Sg Tiang. Seperti di kampung yang sebelumnya, kami berjalan dan memanggil anak-anak yang ada untuk berkumpul di dataran so boleh la kami bagi coklat untuk mereka. Saja nak bagi happy dekat diaorang. Diaorang bukan macam anak-anak kita yang senang untuk dapatkan coklat macam ni kan. Haida pun tidak ketinggalan untuk membeli sendiri coklat dan beri pada mereka sercara peribadi. 

 
Setelah selesai pemberian bakul makanan tersebut kami pun bergerak ke houseboat semula untuk mengambil beberapa barang dan terus bergerak ke Taman Negeri. Kalau ikutkan perjalanan mengambil masa lebih kurang 2 jam untuk sampai ke taman tersebut. Tetapai apakan daya malang tidak berbau. Tiba-tiba bot yang kami naik tu mengalami kerosakan enjin, makanya kami tersadailah sekejap di tengah-tengah tasik tu. Mujurlah tidak lama, bayangkanlah kami tiada apa-apa alat komunikasi yang dapat membantu. Kami hanya mengharap agar ada orang yang lalu atau pun houseboat kami sampai... Setelah lebih kurang 30 minit kami tersadai di situ, akhirnya houseboat kami pun sampai. Syukur Alhamdulillah... 
Semasa perjalanan pulang ke houseboat dari Kg Sg Tiang

Semasa kami terkandas di tengah tasik
Kemudian kami pun bertukar kepada bot lain. Bila sampai kami rasa teruja sangat bila dapat lihat ada air terjun di kawasan tasik macam ni. Kalau nak tahu, di sini lah terletaknya bunga pakma ataupun Rafllesia di semenanjung ni. Betul-betul teruja bila dapat merasai semua ni. Di sini juga ada Santuari Ikan, dapatlah bermain-main dengan ikan kelah dekat sini. 




Satu pengalaman yang tak dapat dilupakan. Keterujaan nak sampai ke sini tak dapat nak gambarkan. Buat pertama kalinya buat kerja tak terasa kepenatan tu sebab hati gembira. Kami tiba di darat semula pada jam 1350 petang kemudian bas bergerak pada jam 1430 petang. Singgah solat dahulu di Hentian Perak dan bertolak semula ke Ipoh. Dan tepat 1730 petang kami pun tiba semula di pejabat dan bergerak pulang ke rumah masing-masing.
Terima kasih sebab bagi peluang untuk merasai pengalaman indah ini. Ada rezeki nak merasa ke Perkampungan Orang Asli Sungai Kejar pula. Terima kasih jugak untuk korang yang sudi membaca celoteh Haida yang tak seberapa ni. Jumpa lagi next post okay. Sambil tu jangan lupa tengok video di youtube Haida ni.




CORETAN DIARI PINK

Azyma Care Sabun Tanah Liat ... Biar betul! Tak berbau ke?

Assalammualaikum dan hai semua.

Sorry sebulan lebih dah tak berceloteh di sini. Maklumlah penutupan akaun akhir tahun kan disambung pulak dengan kekangan kerja awal tahun. Okay siapa yang follow Haida dekat FB mesti tau pasal masalah kulit yang Haida alami. Disebabkan itu Haida cuba satu produk ni namanya Azyma Care.
Masa dapat produk ni sebenarnya, Haida baru tahu ia berasaskan tanah liat. Haida pada mulanya tertanya-tanya sabun tanah liat? betul ke berkesan?  Buka je produk ni dalam hati berkata "ishk... tanah liat? biar betul ni. Mesti ada bau tanah. Ermmmm." Serius itulah first impression Haida terhadap produk Azyma Care ni. Tapi betullah bak kata pepatah melayu kata "tak kenal maka tak cinta" atau omputih pulak kata "don't judge the book by its cover".

Perkara pertama Haida nak tau adalah bau dia. Biasalah kita ni perempuan bukan nak sangat kalau bau yang pelik-pelik ni. Tapi macam yang Haida katalah... Anggapan tu meleset sama sekali, masa buka penutup tu dah terasa bau segar dia. Terus eksited Haida nak mencuba. Alhamdulillah dah habis dah satu botol, so sekarang boleh cerita pengalaman Haida menggunakannya.

Hari pertama, Haida gunakan lebih pada kaki yang kering tu. Ramai kata itu ekzema, kalau sebelum ni Haida sabun pada kaki tu, ia akan buat rasa lebih gatal dan mulalah tangan ni menggaru sambil sabun dan akhirnya tak sedar ia melecet atau luka. Tapi dengan sabun tanah liat dari Azyma Care ni "ehh.. tak ada pulak rasa gatal nak menggaru tu" itu ayat spontan masa Haida mandi. Alhamdulillah semakin teruja Haida nak gunakan. Nampak kesan ketara tau bila kita pakai secara konsisten. Siapa yang mencuba pasti akan rasai perbezaannya.

Sampaikan masa Haida bercuti di Cameron Highlands pun Haida bawa juga sabun Azyma Care ni. Maklumlah sebab sejuk, so bila sejuk kaki tu gatalnya mesti menjadi-jadi. Tapi dengan adanya sabun tanah liat dari Azyma Care ni semua tu bukan masalah lagi.
Disebabkan Haida berpuas hati dengan penggunaan sabun tanah liat dari Azyma Care ni makanya Haida pun mencarilah info serba sedikit pasal produk ni untuk mengetahui bahan apa yang digunakan. Bahan asas produk ini adalah tanah liat koalin. Selain itu, produk ini juga ada ekstrak botani seperti chamomile, lavender, timun dan aloe vera. Antara kebaikan Azyma Care ni adalah:


  • ia sesuai digunakan untuk seisi keluarga (2 tahun ke atas)
  • dapat menghilangkan bau badan
  • mampu merawat ekzema
  • merawat kulit sensetif dan gatal-gatal
  • melembatkan kulit


Paling penting Azyma Care ni ada sijil pengessahan Halal dari Jakim dan Sijil KKM.

MS2200(Part1)"2008
1225-01/2019

NOT 181101141K

Untuk maklumat lanjut korang boleh la ke:

Laman web: Azyma Care
Facebook: Azyma Care
atau order terus di
Whatsapp: Senarai Nama Azyma Care

CORETAN DIARI PINK

McDonald's sumbang lebih RM560,000 | Program Komuniti bantu golongan memerlukan di Kedah

Assalammualaikum dan hai semua.

Nak tanya ni, korang tahu tak pasal Program Komuniti McDonald's dalam membantu  golongan yang memerlukan ni. Okay kalau korang belum tahu lebih lanjut biar Haida ceritakan serba sedikit mengenai prgoram ini, McDonald's dan juga RMHC.

Sumbangan Peringkat Negeri Kedah

Pada 18 November yang lalu pula, McDonald's telah menyumbang lebih RM560,000 bagi membantu golongan yang memerlukan di Negeri Kedah Darul Aman. Inilah salah satu inisiatif yang telah dilakukan oleh McDonald selaku syarikat khidmat segera yang terkemuka. Secara tidak langsung ia dapat memberi manfaat kepada golongan yang kurang berkemampuan di seluruh negara kita.
McDonald’s Malaysia memberi kembali sebanyak RM569,000 kepada negeri Kedah melalui pelbagai inisiatif kemasyarakatan di bawah Program Komuniti McDonald’s. Inisiatif-inisiatif yang diumumkan termasuklah penyerahan zakat perniagaan bagi tahun 2019, penyerahan sijil pelantikan kepada pelatih Sistem Latihan Dual Nasional (SLDN) McDonald’s dan penyerahan pek ‘Kembali ke Sekolah’.
Kali ini Program Komuniti Peringat Negeri Kedah ini telah diadakan di restoran terbaharu McDonald's iaitu McDonald's Pandu-Lalu Aman Jaya di Sungai Petani, Kedah. Pelbagai inisiatif kemasyarakatan yang telah diumumkan, antaranya ialah pembayaran zakat perniagaan McDonald's, perlantikan belia dari keluarga kurang berkemampuan untuk menyertai SLDN McDonald's dan penyerahan pek "Kembali ke Sekolah" kepada kanak-kanak sekolah rendah dari keluarga yang berpendapatan rendah.

Program ini banyak membantu golongan masyarakat yang memerlukan serta mengetengahkan komitmen McDonald's dalam melaksanakan aktivit-aktiviti kemasyarakatan. Pembukaan restoran terbaharu ini juga dapat menyumbang kepada ekonomi tempatan dengan memberi peluang pekerjaan dan pembangunan bakat pada masyarakat setempat.

YAB Dato' Seri Utama Haji Mukhriz Tun Mahathir, Menteri Besar Kedah merupakan tetamu kehormat telah hadir ke majlis tersebut. Menurut YAB Menteri Besar Kedah, sebanyak RM4 juta telah diperuntukan melalui Bajet Kedah 2020 dalam usaha membasmi kemiskinan dan projek pembangunan sosial. Beliau juga memuji Program Komuniti yang telah dianjurkan oleh McDonald's ini.

Agihan  Zakat

Untuk pengetahuan korang semua, McDonald's tidak lupa dengan kewajipan membayar zakat yang berjumlah RM101,000 khas untuk Negeri Kedah. Secara tidak langsung turut menerima Sijil Pembayar Zakat Korporat daripada Pusat Pungutan Zakat Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (PPZ-MAIWP) dan ia merupakan entiti perniagaan yang pertama telah menerima sijil pengiktirafan tersebut di Malaysia ni. McDonald's telah membayar zakat sejak tahun 2017 setelah diambil alih oleh Lionhorn Pte. Ltd. iaitu syarikat di bawah Reza Group dari Arau Saudi.
Azmir Jaafar, Pengarah Urusan dan Rakan Operasi Tempatan, McDonald’s Malaysia menyerahkan zakat perniagaan McDonald’s Malaysia sebanyak RM101,000 untuk negeri Kedah bagi tahun 2019 kepada Ustaz Mohd. Suraidi Saad, Ketua Jabatan Pengurusan Zakat Korporat, Lembaga Zakat Negeri Kedah, sambil disaksikan oleh Yang Amat Berhormat Dato’ Seri Utama Haji Mukhriz Tun Mahathir, Menteri Besar Kedah.

Inisiatif Pekerjaan (SLDN McDonald's)


Sistem Latihan Dual Nasional (SLDN) McDonald's telah menggabungkan 70 peratus latihan praktikal di restoran McDonald's dan 30 peratus kelas teori di bilik darjah selama 18 bulan dan ia adalah latihan berteraskan industri. Program ditaja sepenuhnya oleh Jabatan Pembangunan Kemahiran (DSD), Kementerian Sumber Manusia dan merupakan salah satu usaha restoran khidmat segera utnuk meningkatkan piawaian pembangunan modal insan. Semua belia di negeri Kedah dialu-alukan untuk menyertai program ini. Hampa orang Kedah jom pakat mai sertai program ni tau. Sebab hampa semua boleh menerima elaun sara hidup bulanan sebanyak RM1,200, faedah perubatan dan insurans serta makanan percuma sepanjang mengikuti latihan ni.
(Tengah) Azmir Jaafar, Pengarah Urusan dan Rakan Operasi Tempatan, McDonald’s Malaysia dan Yang Amat Berhormat Dato’ Seri Utama Haji Mukhriz Tun Mahathir, Menteri Besar Kedah bersama para pelatih SLDN McDonald’s, semasa Program Komuniti Peringkat Negeri Kedah 2019.
Program "Kembali ke Sekolah"

Pek "Kembali ke Sekolah" telah diberikan kepada 1,6080 orang kanak-kanak dari 56 buah sekolah di seluruh Kedah untuk tahun ini. Program ini adalah inisiatif tahunan yang diterajui oleh McDonald's dan Persatuan Kebajikan Ronal McDonald (RMHC) Malaysia dengna kerjasama Kementerian Pendidikan Malaysia. Sebenarnya Program "Kembali ke Sekolah" 2019 ini telah dilancarkan di Kuala Lumpur pada pertengah Oktober yang lepas. 
(Kiri ke Kanan) Encik Abd Aziz bin Selaiman, Pengarah Jabatan Pendidikan Negeri Kedah; Azmir Jaafar, Pengarah Urusan dan Rakan Operasi Tempatan McDonald’s Malaysia; Yang Amat Berhormat Dato’ Seri Utama Haji Mukhriz Tun Mahathir, Menteri Besar Kedah; Yang Amat Berbahagia Datin Seri Utama Norzieta Zakaria, isteri Menteri Besar Kedah dan Melati Abdul Hai, Naib Presiden dan Ketua Pegawai Pemasaran, McDonald’s Malaysia memakaikan pakaian seragam yang baru untuk kanak-kanak sekolah rendah sebagai simbolik penyerahan pek ‘Kembali ke Sekolah’ semasa Program Komuniti  Peringkat Negeri Kedah 2019.
Korang tau tak? Sumbangan kali ini mencecah RM3 juta bagi membolehkan seramai 30,000 kanak-kanak menerima sumbangan ini dan ia adalah yang terbesar setakat ini. Berbanding RM1.7 juta kepada 17,000 kanak-kanak dan RMHC membantu 6,000 pelajar menerusi sumbangan sebanyak RM1.2 pada tahun 2018.

Bagusnya program ini, ia dapat lah meringankan beban keluarga yang berpendapatan rendah dan miskin bandar seluruh negara menjelang tahun persekolahan 2020 akan datang dan akan disampaikan secara berperingkat di negeri-negeri seluruh Malaysia.
Bertuah adik-adik penerima bantuan dari McDonald's ni, sebab diaorang bakal menerima set pakaian seragam sekolah, sepasang kasut, sepasang stokin dan beg sekolah bernilai RM100.
(Kiri ke Kanan) Azmir Jaafar, Pengarah Urusan dan Rakan Operasi Tempatan McDonald’s Malaysia; Yang Amat Berhormat Dato’ Seri Utama Haji Mukhriz Tun Mahathir, Menteri Besar Kedah; dan Yang Amat Berbahagia Datin Seri Utama Norzieta Zakaria, isteri Menteri Besar Kedah ketika upacara memotong riben menandakan pembukaan rasmi McDonald’s Pandu-Lalu Aman Jaya, Sungai Petani, Kedah.
Yang Amat Berhormat Dato’ Seri Utama Haji Mukhriz Tun Mahathir, Menteri Besar Kedah ketika menandatangani plak perasmian McDonald’s Pandu-Lalu Aman Jaya sambil disaksikan oleh Azmir Jaafar, Pengarah Urusan dan Rakan Operasi Tempatan McDonald’s Malaysia.


Azmir Jaafar, Pengarah Urusan dan Rakan Operasi Tempatan McDonald’s Malaysia; Yang Amat Berhormat Dato’ Seri Utama Haji Mukhriz Tun Mahathir, Menteri Besar Kedah dan Yang Amat Berbahagia Datin Seri Utama Norzieta Zakaria, isteri Menteri Besar Kedah ketika sesi lawatan restoran McDonald’s Pandu-Lalu Aman Jaya, Sungai Petani, Kedah.
Seperti yang korang sedia maklum, McDonald's adalah rangkaian global perkhidmatan makanan melibatkan kira-kira 36,000 cawangan restoran di seluruh dunia. Untuk makluman korang McDonald's mempunyai pelanggan melebihi 70 juta sehari di lebih 100 buah negara seluruh dunia. McDonald's telah pun beroperasi selama 37 tahun di Malaysia. Woowww, lebih kurang umur Haida dah tau. Dekat Malaysia sahaja McDonald's mempunyai lebih 13.5 juta pelanggan sebulan di lebih 290 restoran. Dengan adanya McDonald's ni, ia telah mempunyai lebih 14,000 kakitangan diseluruh negara yang secara tidak langsung telah memberi peluang pekembangan karier. latihan dan pembangunan.

Ronald McDonald's House Charities (RMHC) Malaysia pulak telah ditubuhkan pada Februari 1990. Ia bukanlah organisasi yang berasaskan keuntungan tetapi ia diwujudkan dengan misi untuk mencari dan menyokong program-program yang mampu meningkatkan kesihatan dan kesejahteraan kanak-kanak yang kurang bernasib baik di Malaysia. RMHC ada empat program yang telah dijalankan untuk menyokong teras Kesihatan, Pendidikan dan Kebajikan.
1. Rumah Ronald McDonald
2. Bilik Sensori Ronal McDonald
3. Gifts of Smile dan
4. Program Pek Kembali ke Sekolah.

RMHC terlibat dalam memberi impak dalam pembiayaan lebih RM27 juta sejak 29 tahun yang lalu. Program-program ini dijalankan dengan hasil sumbangan ikhlas individu menerusi tabung yang terdapat di restoran-restoran McDonald's dan juga tajaan serta sumbangan dari rakan korporat. Ok jap, korang kalau nampak tabung dekat depan kaunter tu jangan lupa berikan sumbangan tau. Walaupun kecil tapi ia sangat bermakna buat mereka yang menerima.

Semoga lebih banyak syarikat korporat yang bakal mengikut apa yang telah dilakukan oleh McDonald's di masa akan datang.



CORETAN DIARI PINK

Keluarga Yang Bahagia Juga Satu Rezeki

Assalammualaikum dan hai semua.

Alhamdulillah 30 September genaplah usia Haida 36 tahun. Syukur ke hadrat Ilahi kerana masih diberikan peluang untuk terus bernafas dan berbakti di muka bumi Allah ini. Walaupun semua ini hanya pinjaman, kita lah yang perlu bijak mencorakkan pinjaman Allah ni kan. Baru hari ini berkesempatan nak bercerita, setelah hampir 2 minggu. Hehehe...
Walaupun birthday Haida 30 September, tapi 29 September anak buah dah sepakat nak surprisekan Haida. Ya Allah terharunya rasa. Speechless. Balik dari KL Akma kata nak bawa budak-budak pergi makan. Acu (Gelaran anak buah panggil) ni pun oklah setuju je. Kalau korang nak tau Haida ni jenis blur jugaklah ada masanya. Selalu ikut je arahan. Hahaha... Memang tak syak langsung bila masa call anak buah, Kakak Indah bagitahu Acha dah ikut Kak Yong ke gym.
Akma kata nak makan tapi kenyang lagi, so kita pergi bawa budak ni jalan ke Bulatan Amanjaya lah. Haida pun ok je folow je apa arahan si Akma ni. Bila sampai dekat bulatan tu, ternampak Ika. Lepas tu Acu deme ni siap cakap.. 

"Indah, kamu tengok tu kakak kamu tipu kamu. Dia kata pergi gym tapi dia ada dekat sini" 

Yang si Indah pulak diam je macam tak de response.

Sekali bila tgk dekat pondok tu ada yang melambai-lambai. Dalam hati 

"eh apehal pula kawan si Ika ni dok lambai-lambai beria sgt ni? Acu tak kenal pun kawan-kawan dia" 

hahaha.. sekali bila Akma kata.. Haaaa nyanyilah, dan diaorang pun nyanyi terus terkedu.. ahahaha.. diaorang buat surprise untuk Acu rupanya. Owh ya. Satu lagi, Acu deme ni rabun, bila dari jauh memang susah nak cam orang. Hahaha...
Walau apa pun jadi, inilah cara mereka happykan Acu mereka. Tapi ini semua idea dari sepupu Haida, namanya Rina. 
Kupu-kupu dunia akhirat
Dia yang mula plan dengan Akma dan Along Ain. Akhirnya berjayalah mereka surprisekan Haida. Kami sambut sekali dengan Ekin adik sepupu merangkap adik Ipar Rina.
Sorang 36 tahun sorang lagi 26 tahun
Bahagianya rasa, walaupun macam-macam yang jadi sebelum ni. Merekalah yang banyak menyokong belakang Haida. Diaoranglah tulang belakang Haida. Keluarga yang bahagia inilah rezeki yang Allah titipkan buat Haida. Ia kan rezeki. Allah uji Haida sikit tak kan dah nak melatah kan. So bersyurkur dengan apa yang Haida dah ada sekarang.
Merekalah orang kuat disebalik semua surprise ni
Terima kasih semua Acu sayang korang ketat-ketat.

CORETAN DIARI PINK

About Us

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...